Σε μια εποχη αλλεπάλληλων κρίσεων, με την ταχύτητα, την πολυπλοκότητα και την αλληλεπίδραση να αποτελούν καταλύτες της ίδιας της καθημερινότητας μας, η στροφή στη φύση και τις θεϊκές της ιδιότητες είναι μια στιγμιαία επιστροφή στον πρωτόγονο μας εαυτό.
Επιλέγοντας αυτή τη φορά το τοπωνύμιο της Φάμπρικας και την ευρύτερη περιοχή της αρχαίας Ζωμίνθου , η δεύτερη δράση του Metartum Project έγινε ως αποτύπωση του Πανικού της εποχής μέσα από την επιβίωση της εικόνας του θεού Πάνα σε μια κυριαρχία της ζωής και της φύσης έναντι του θανάτου. Σε ένα ακόμα τοπωνύμιο της ιερής γης του Ψηλορέιτη και στο Μιτάτο της οικογένειας των Χαιρέτηδων είχαμε την τύχη να αναπτύξουμε τη δεύτερη δράση του Metartum Project με τίτλο: PandemonCracy- Οι Πανικός της εποχής στο Πανδαιμόνιο της Φύσης.
Ο εικαστικός και συντηρητής έργων τέχνης Γιώργος Μπούνιας με καμβά το κρανίο ενός κριαριού (ζωικού καταλοίπου της περιοχής) δημιούργησε τη σύνθεση μιας εικόνας όπου η οργιαστική βλάστηση της φύσης κυριαρχεί έναντι των πολέμων οδηγούμενη απ’ τον αυλό του Πανός και τον χορό των νυμφών σε ένα παν-δαιμόνιο ζωής.
Την εικαστική δημιουργία συνοδεύει ο μουσικός αυτοσχεδιασμός στην ασκομαντούρα και το φιαμπόλη από τον μουσικό Γεώργιο Σαλούστρο (Κεχρή) συνθέτοντας μια σκηνή στη γη και το χρόνο, η οποία αποτυπώθηκε από τον σκηνοθετικό συντονισμού του Μανώλη Παπαδάκη και τη συνεργασία του Μιχάλη Τσουρδαλάκη.
Η μεταφορά της καλλιτεχνικής δραστηριότητας στον Ψηφιακό κόσμο και στην καθιέρωση μιας ανοιχτής έκθεσης επαυξημένης πραγματικότητας γίνεται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας και Ινστιτούτο Πληροφορικής καθώς και τον Δήμο Ανωγείων στην ορεινή επικράτεια του οποίου και τα μιτάτα της περιοχής πραγματοποιείται το παρόν έργο.
Όπως γράφει και αφηγείται στο ταξίδι της καλλιτεχνικής του δημιουργίας ο εικαστικός Γιώργος Μπούνιας:
“Η αποκρουστική όψη του τραγόμορφου Πάνα καλείται να αποτυπωθεί στην όμοια αποκρουστική όψη της επιφάνειας ενός κερατοφόρου κρανίου από κριάρι .
Σαν να ξορκίζεται με αυτόν τον τρόπο μέσα από την ίδια την τέχνη η παρεξηγημένη προσωπικότητα του Πάνα” .
Ο Πάνας βρίσκει ξανά το “σπιτι” του και ξαναγεννιέται μέσα στο Μιτάτο. Η μυρωδιά των αιγοπροβάτων ,ο πρώτος λίθος που πήρε τη θέση του και έγινε η βάση για τις σχέσεις των ανθρώπων , το γάλα που χύθηκε στο έδαφος του Μιτάτου και ο αέρας που σφυρίζει μέσα από τις οπές του κτίσματος ,θα δηλώνουν ,πάντα,πως ο θεός Πάνας δεν έφυγε ποτέ ,είναι εδώ ξανά ,να εκφράσει τις πανανθρώπινες αξίες της χαράς ,του έρωτα και της ειρήνης .
Κρατάω στα χέρια μου το κρανίο και είμαι έτοιμος να αποτυπώσω όχι μόνο αυτά που ξέρω ,που διδάχτηκα , που άκουσα αλλά όλα όσα βλέπω τώρα μπρος στα μάτια μου .
Βλέπω “Πανικό” θα ζωγραφίσω τάνκς ,όπως τότε που λένε οτι εμφανίστηκε στον πόλεμο του Μαραθώνα και έσπειρε τον πανικό στους Πέρσες με μια μόνο λέξη Παν Παν …έτσι και τώρα τον βλέπω να τρέχει ανάμεσα στα πλήθη στον πόλεμο της Ουκρανίας και τότε της Συρίας .
Βλέπω Πανίδα ,θα ζωγραφίσω τη Φύση να ”πνιγει” τα τανκς και να ανθίζει στα τραγοπόδαρα του Πάνα, περιτριγυρισμένος από γυμνές νύμφες και τσακισμένα από το βάρος των σταφυλιών τους αμπέλια .
Ο Πάνας δεν ξέχασε ποτέ την αγάπη που έδειξαν οι βοσκοί , επέστρεψε για να τους παίξει κάτι ακόμη με τον αυλό του και να τσουγκρίσουν όλοι μαζί τις κούπες τους με κρασί και ρακή.
Το κρανίο φιλοτεχνείται με παραστάσεις και εικόνες του παρελθόντος και του παρόντος με ζωντανά χρώματα του δίνω ξανά μια δεύτερη ζωή, μέσα από την τέχνη μου , εκεί που άλλοτε θυσιάστηκε για να θρέψει γενιές ανθρώπων εκεί ξαναγεννιέται για να μείνει για πάντα ”ζωντανό” και να εξυμνεί το σκοπό του θεού Πάνα.
Περηφανευόμαστε για την μνήμη ,ποτέ για την λήθη.
Βιβλιογραφία
Αυδίκος Ε /Συλλογικό, Κρήτη- Λαϊκός Πολιτισμός , Τοπικότητες , Αντιστάσεις, Μεταβολές, Συνθέσει, Εκδόσεις Ταξιδευτής Αθήνα 2007.
Αυδίκος, Ε. Γ. Εισαγωγή στις σπουδές του λαϊκού πολιτισμού. Λαογραφίες, λαϊκοί πολιτισμοί, ταυ- τότητες, Κριτική, Αθήνα 2009.
Βασιλοπούλου Β., Λευκός και Μάυρος Πάνας, Παν ανθρωπισμός, Εκδόσεις οδός Πανός, 2022.
Boardman J, Ο Μέγας θεός Παν, η επιβίωση μιας εικόνας,Μετάφραση Α Παππάς, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2000.
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά 2018, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αθήνα.
Καλομοίρης Γ. 5ο Συνέδριο Εσδιαποκ «Πολιτιστική κληρονομιά και τοπικές κοινωνίες: Ζητήματα συμμετοχής, συνεργασίας και συν-διαχείριση, Οι άγραφοι Θεσμοί και τα Εθιμικά γνωρίσματα των βοσκών του Ψηλορείτη. 23/11/2019
Malleret, Thierry , Schwab, Klaus , Η μεγάλη επανεκκίνηση , Μετάφραση:Αλαβάνου Α, Εκδόσεις Λιβάνης, Αθήνα 2021
Σμπώκος Γ,Το Ανωγειανό Αόρι, Ανώγεια 2015.
Σμπώκος Γ, Τα Μιτάτα των Ανωγειανών ,Ανώγεια 2015.
Σμπώκος Γ , Οι τόποι μας διηγούνται την Ιστορία τους, Ανώγεια 2015
Ψιλάκης Ν, Κρητική Μυθολογία, , Εκδόσεις Καρμάνωρ, Γ’ Έκδοση, Ηράκλειο 1996,
Η ιστορία του ψηλότερου βουνού της Κρήτης είναι σίγουρα γραμμένη στα μνημεία, τα τοπωνύμια, τις ιστορικές πηγές και το φυσικό περιβάλλον που απλώνεται από την κορφή ως τους πρόποδες και από το οροπέδιο της Νίδας μέχρι τις πηγές και τα βάραθρα του ορεινού μας όγκου.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑCopyright © 2019 - 2024. Androidus Project Tank. Created & Hosted by WEBMAN